PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA



PENGENALAN


• Pembangunan pendidikan di Malaysia dirancang berteraskan Rancangan Pembangunan Malaysia bermula dari RMK 1 sehingga RMK 12.

• Fokus perancangan pembangunan pendidikan pula berbeza-beza dari RMK 1 hinggalah ke RMK 12.

• Rancangan Malaysia merupakan rancangan pembangunan 5 tahun sekali.

 

 

OBJEKTIF

1.Memahami prestasi & cabaran semasa.

2.Mewujudkan visi & aspirasi yang jelas

3.Menggariskan program transformasi yang menyeluruh untuk sistem Pendidikan

 

 

RANCANGAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN :

 

RMK 1 (1996- 1970)

·       Memantapkan sistem pendidikan sebagai agen perpaduan.

 

RMK 2 (1971-1975)

·       Sistem pendidikan sebagai pengukuh perpaduan melalui Bahasa Melayu.

 

RMK3 (1976-1980)

·       Pemupukan perpaduan dengan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.


RMK 4 (1981-1985)

·       Membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat.

 

RMK 5 (1986-1990)

·       Memajukan ekonomi negara.

 

RMK 6 (1991-1995)

·       Negara menuju ke arah Dasar Pembangunan Negara.

 

RMK 7 (1996-2000)

·       Memperkukuhkan sains dan teknologi serta meningkatkan penyelidikan dan pembangunan (R&D).

 

RMK 8 (2001-2005)

·       Menerapkan nilai-nilai dan etika moral.

 

RMK 9 (2006-2010)

·       Meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai yang lebih tinggi.

 

RMK 10 (2011-2015)

·       Menangani ketidaksamaan sosioekonomi yang berterusan.

 

RMK 11 (2016-2020)

·       Meningkatkan pembangunan modal insan untuk negara maju 


       RMK 12 (2021-2025) 

       Pembangunan bakat



PELAKSANAAN  PEMBANGUNAN  PENDIDIKAN



 ANJAKAN 1: MENYEDIAKAN KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF ANTARABANGSA

  • menanda aras pembelajaran bahasa, matematik & sains dengan standard antarabangsa.
  • melancarkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) & Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang disemak semula pada 2017.
  • merombak peperiksaan kebangsaan & penaksiran berasaskan sekolah (PBS). 

ANJAKAN 2: MEMASTIKAN SETIAP MURID MENGUASAI KEMAHIRAN DALAM BAHASA INGGERIS, BAHASA MELAYU & BAHASA TAMBAHAN

·      memperkenalkan kurikulum baharu bahasa Melayu

·      memperluaskan program LINUS

·      meningkatkan kemahiran guru bahsa Inggeris

·      menjadikan matapelajaran bahasa Inggeris kertas wajib lulus peringkat SPM

 

ANJAKAN 3: MELAHIRKAN RAKYAT YANG MENGHAYATI NILAI

  •  mengukuhkan Pendidikan Islam & Pendidikan Moral
  •  membangunkan murid secara holistik
  •  mengukuh & memperluaskan RIMUP mulai 2016

 

ANJAKAN 4: MENTRANSFORMASI PROFESION KEGURUAN MENJADI PILIHAN

  • mengetatkan syarat kelayakan kemasukan guru
  •  memperluaskan laluan guru

ANIAKAN 5: MEMASTIKAN KEPIMPINAN BERPRESTASI TINGGI DITEMPATKAN DI SETIAP SEKOLAH

  • memperkukuhkan kriteria pemilihan & proses perancangan penggantian bagi ketua/ guru besar mulai 2013

 

ANJAKAN 6: MENGUPAYA JPN PPD & SEKOLAH UNTUK MENYEDIAKAN PENYELESAIAN KHUSUS BERASASKAN KEPERLUAN

  •        mempercepatkan penambahbaikkan prestasi sekolah
  •        memastikan 100% sekolah memenuhi keperluan infrastruktur asas

 

ANJAKAN 7: MEMANFAATKAN ICT BAGI MENINGKATKAN KUALITI PEMBELAJARAN DI MALAYSIA

  • menyediakan akses internet & persekitaran pembelajaran maya
  •   Kementerian memaksimumkan penggunaan ICT

 

ANJAKAN 8: MENTRANSFORMASI KELEBIHAN & KEUPAYAAN PENYAMPAIAN KERAJAAN

  •   JPN & PPD mengupaya dengan memberi lebih hak membuat keputusan
  •   memperkukuhkan kebolehupayaan kepimpinan

ANJAKAN 9: BEKERJASAMA DENGAN IBU BAPA KOMUNITI & SEKTOR SWASTA SECARA MELUAS

·  mendapatkan maklum balas daripada setiap PIBG

·  menambah bilangan model sekolah Amanah

 

ANJAKAN 10: MEMAKSIMUMKAN KEBERHASILAN MURID BAGI SETIAP RINGGIT

  •   mengaitkan setiap program kepada keberhasilan murid
  •   memanfaatkan peluang kecekapan

 

ANJAKAN 11: MENINGKATKAN KETELUSAN UNTUK KEBERTANGGUNGJAWABAN AWAM SECARA LANGSUNG

  • pihak berkepentingan akan mempunyai akses
  • menggunakan maklumat ini untuk melibatkan diri dengan komuniti di sekolah 



CABARAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN DALAM RANCANGAN MALAYSIA



 

CABARAN DALAMAN

  •        Kekaburan tentang konsep pembangunan pendidikan
  •        Kurang komitmen
  •        Fanatik/mengikut membuta tuli

 

CABARAN LUARAN

  •        Wujud pengaruh budaya luar
  •        Pengaruh globalisasi & materialisme

 

 

KESIMPULAN

 

  •  Bagi memastikan keberhasilan pelaksanaan pembangunan pendidikan dalam RMK, semua pihak seharusnya terlibat.
  •  Perlu juga memahami peranan masing- masing terutamanya golongan pendidik dan & ibu bapa

 







-MOHAMAD SYAHRUL RAHZI BIN MAT YASIM (L20222012758)

-MUHAMMAD KHAIRUL ANAM BIN MUHAMMAD DAUD (L20222012767)


 

 


 

 


Comments