PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA
PENGENALAN
• Pembangunan pendidikan di Malaysia
dirancang berteraskan Rancangan Pembangunan Malaysia bermula dari RMK 1 sehingga RMK 12.
• Fokus perancangan pembangunan pendidikan
pula berbeza-beza dari RMK 1 hinggalah ke RMK 12.
• Rancangan Malaysia merupakan rancangan pembangunan 5 tahun sekali.
OBJEKTIF
1.Memahami prestasi & cabaran semasa.
2.Mewujudkan visi & aspirasi yang jelas
3.Menggariskan program transformasi
yang menyeluruh untuk sistem Pendidikan
RANCANGAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN :
RMK 1 (1996- 1970)
· Memantapkan sistem pendidikan sebagai
agen perpaduan.
RMK 2 (1971-1975)
· Sistem pendidikan sebagai pengukuh
perpaduan melalui Bahasa Melayu.
RMK3 (1976-1980)
· Pemupukan perpaduan dengan penggunaan
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
RMK 4 (1981-1985)
· Membasmi kemiskinan dan menyusun
semula masyarakat.
RMK 5 (1986-1990)
· Memajukan ekonomi negara.
RMK 6 (1991-1995)
· Negara menuju ke arah Dasar Pembangunan
Negara.
RMK 7 (1996-2000)
· Memperkukuhkan sains dan teknologi
serta meningkatkan penyelidikan dan pembangunan (R&D).
RMK 8 (2001-2005)
· Menerapkan nilai-nilai dan etika moral.
RMK 9 (2006-2010)
· Meningkatkan ekonomi dalam rantaian
nilai yang lebih tinggi.
RMK 10 (2011-2015)
· Menangani ketidaksamaan sosioekonomi
yang berterusan.
RMK 11 (2016-2020)
· Meningkatkan pembangunan modal insan untuk negara maju
RMK 12 (2021-2025)
Pembangunan bakat
PELAKSANAAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
- menanda aras pembelajaran bahasa, matematik
& sains dengan standard antarabangsa.
- melancarkan Kurikulum Standard
Sekolah Menengah (KSSM) & Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang
disemak semula pada 2017.
- merombak peperiksaan kebangsaan & penaksiran berasaskan sekolah (PBS).
ANJAKAN 2: MEMASTIKAN SETIAP MURID MENGUASAI KEMAHIRAN DALAM BAHASA
INGGERIS, BAHASA MELAYU & BAHASA TAMBAHAN
· memperkenalkan kurikulum baharu
bahasa Melayu
· memperluaskan program LINUS
· meningkatkan kemahiran guru bahsa
Inggeris
· menjadikan matapelajaran bahasa
Inggeris kertas wajib lulus peringkat SPM
ANJAKAN 3: MELAHIRKAN RAKYAT YANG MENGHAYATI NILAI
- mengukuhkan Pendidikan Islam &
Pendidikan Moral
- membangunkan murid secara holistik
- mengukuh & memperluaskan RIMUP mulai 2016
ANJAKAN 4: MENTRANSFORMASI PROFESION KEGURUAN MENJADI PILIHAN
- mengetatkan syarat kelayakan kemasukan guru
- memperluaskan laluan guru
ANIAKAN 5: MEMASTIKAN KEPIMPINAN BERPRESTASI TINGGI DITEMPATKAN DI SETIAP
SEKOLAH
- memperkukuhkan kriteria pemilihan
& proses perancangan penggantian bagi ketua/ guru besar mulai 2013
ANJAKAN 6: MENGUPAYA JPN PPD & SEKOLAH UNTUK MENYEDIAKAN PENYELESAIAN
KHUSUS BERASASKAN KEPERLUAN
- mempercepatkan penambahbaikkan
prestasi sekolah
- memastikan 100% sekolah memenuhi keperluan infrastruktur asas
ANJAKAN 7: MEMANFAATKAN ICT BAGI MENINGKATKAN KUALITI PEMBELAJARAN DI
MALAYSIA
- menyediakan akses internet & persekitaran pembelajaran maya
- Kementerian memaksimumkan penggunaan ICT
ANJAKAN 8: MENTRANSFORMASI KELEBIHAN & KEUPAYAAN PENYAMPAIAN KERAJAAN
- JPN & PPD mengupaya dengan
memberi lebih hak membuat keputusan
- memperkukuhkan kebolehupayaan kepimpinan
ANJAKAN 9: BEKERJASAMA DENGAN IBU BAPA KOMUNITI & SEKTOR SWASTA SECARA
MELUAS
· mendapatkan maklum balas daripada
setiap PIBG
· menambah bilangan model sekolah
Amanah
ANJAKAN 10: MEMAKSIMUMKAN KEBERHASILAN MURID BAGI SETIAP RINGGIT
- mengaitkan setiap program kepada
keberhasilan murid
- memanfaatkan peluang kecekapan
ANJAKAN 11: MENINGKATKAN KETELUSAN UNTUK KEBERTANGGUNGJAWABAN AWAM SECARA
LANGSUNG
- pihak berkepentingan akan mempunyai akses
- menggunakan maklumat ini untuk melibatkan diri dengan komuniti di sekolah
CABARAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN DALAM RANCANGAN MALAYSIA
CABARAN DALAMAN
- Kekaburan tentang konsep pembangunan
pendidikan
- Kurang komitmen
- Fanatik/mengikut membuta tuli
CABARAN LUARAN
- Wujud pengaruh budaya luar
- Pengaruh globalisasi & materialisme
KESIMPULAN
- Bagi memastikan keberhasilan
pelaksanaan pembangunan pendidikan dalam RMK, semua pihak seharusnya terlibat.
- Perlu juga memahami peranan masing-
masing terutamanya golongan pendidik dan & ibu bapa
-MOHAMAD SYAHRUL RAHZI BIN MAT YASIM (L20222012758)
-MUHAMMAD KHAIRUL ANAM BIN MUHAMMAD DAUD (L20222012767)
Comments
Post a Comment